Ad-Free 현상과 그 돌파구

 

1. 광고 없는 요금제 현상


- ‘광고 요금제’ 혹은 ‘광고 없는 요금제’가 흔해지고 있음. 유튜브 프리미엄, 넷플릭스 등 OTT 서비스의 광고 없는 요금제 등이 대표적. 


- 이젠 소셜미디어도 광고를 없앨 수 있는 유료 기능을 출시 중. 작년 10월엔 X(옛 트위터)가 광고 없는 요금제를 출시했고, 한 달 뒤엔 메타도 인스타와 페북에  광고 없는 요금제를 월 10.85달러에 내놓았고, 틱톡과 스냅챗도 동일한 요금제를 곧 출시할 예정

- 디지털 전환을 따라 광고주들도 디지털 광고를 늘리는 추세. 하지만 소비자들은 이제 돈만 있으면 광고를 보지 않아도 되는 상황. 예를 들어 스포티파이 사용자의 약 40%는 10$의 광고 없는 요금제를 구독하고 넷플릭스 이용자 중 7.5%만이 광고를 시청 중인 상황. 

- 이런 상황일수록 광고가 소비자들에게 노출되는 시간은 줄어든다는 것. 소셜미디어도 마찬가지. 이용자는 소셜미디어를 무료로 사용하는 대신 자신의 개인정보를 제공하고 피드가 광고로 가득 차는 걸 감수했지만, 2020년 유럽 법원은 “소셜미디어는 이용자의 동의 없이 개인정보를 활용한 맞춤형 광고를 제공할 수 없다”고 판결. 

- 문제는 ‘광고 없는 요금제’를 구매할 여력이 있는 사람들이, 바로 광고주들의 주요 타겟이란 점. 로이터 연구소에 따르면 유료로 광고 없이 온라인 뉴스를 구독하는 사람의 80%가 중산층이나 고소득층. 이에 광고주들은 광고를 보지 않으려는 소비자에게 어떻게든 접근하는 방법을 찾으려고 하는 것. 

2. 광고의 돌파구는?


- 스트리밍 서비스와 달리 소셜미디어의 광고 없는 요금제는 그리 매력적이지 않을 거란 전제. 그러나 소셜미디어가 점차 숏폼 등 비디오 콘텐츠의 비중을 키움에 따라(특히 이용자들의 창작 활동이 활발해질수록), 소셜미디어의 광고 없는 요금제 인기는 커질 수 있음. 소셜미디어들이 크리에이터 지원을 강화하는 추세인 만큼, 장기적으로 소셜미디어 이용자들의 광고 없는 요금제 수요도 늘어날 가능성이 있음. 

- 피할 수 없는 옥외 광고판 같은 오프라인 광고도 인기. 옥외 광고판 등 오프라인 매체에 대한 광고 지출은 최소 2030년까지 꾸준히 성장할 전망. 

- 아예 새로운 활로를 개척하는 것도 하나의 방법. 아마존은 자사 쇼핑몰의 검색 결과에 광고를 달기 시작했고, 우버는 자사의 앱에서 개인화된 광고를 직접 송출. 

- 인플루언서와 엔터테인먼트의 역할 활용. 인플루언서를 통해 팬들이 자발적으로 광고를 찾아 보고 공유하도록 하거나, 광고를 게임이나 콘텐츠 속에 교묘하게 녹여내는 것. 비타500은 르세라핌과 콜라보해 멤버별 이미지가 담긴 특별 에디션을 출시했고, 팬들은 이 소식을 소셜미디어를 통해 자발적으로 공유.


1. Advertising-free rate system


- Advertising plans or ad-free plans are becoming more common. Examples include ad-free plans for OTT services such as YouTube Premium and Netflix.

- Social media is now rolling out paid features that can eliminate ads. In October last year, X (formerly Twitter) launched an ad-free plan, and a month later, Meta launched an ad-free plan on Instagram and Facebook for $10.85 per month, while TikTok and Snapchat will soon launch the same plan

- With the digital transformation, advertisers are also increasing digital advertisements. However, consumers now have money to stop watching advertisements. For example, about 40% of Spotify users subscribe to a $10 ad-free plan, and only 7.5% of Netflix users are watching advertisements.

- In this situation, advertisements are exposed to consumers less time. The same goes for social media. Instead of using social media for free, users provided their personal information and risked their feeds being full of advertisements, but in 2020, the European Court ruled that "social media cannot provide customized advertisements using personal information without users' consent."

- The problem is that those who can afford to buy an "advertisement-free plan" are the main targets of advertisers. According to the Reuters Institute, 80 percent of people who subscribe to online news without ads for a fee are middle or high-income people. In response, advertisers are trying to find ways to reach consumers who do not want to see ads.


2. What's the breakthrough in advertising?

- Unlike streaming services, social media's ad-free plan will not be very attractive. However, as social media gradually increases the proportion of video content such as short platforms (especially as users become more active in creative activities), the popularity of the ad-free plan may increase. As social media tends to strengthen support for creators, there is a possibility that social media users' demand for ad-free plans will increase in the long run.

- Offline advertisements such as outdoor billboards, which are inevitable, are also popular. Spending on advertising on offline media such as outdoor billboards, etc., is expected to grow steadily through at least 2030.

- One way is to find a way out. Amazon has started advertising search results on its shopping malls, and Uber sends personalized ads directly from its apps.

- Leveraging the roles of influencers and entertainment. Allowing fans to voluntarily search for and share ads through influencers, and cleverly melting them into games and contents. Vita500 collaborated with Le Seraphim to launch a special edition featuring images of each member, and fans voluntarily share this news through social media.


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