AI 검색이 언론사 트래픽에 미치는 영향

 ▣ 요약

- AI 검색에 의해서 언론사 트래픽 감소는 필연적인 디폴트값. 💣 이를 극복하기 위해서는 콘텐츠적 & 기술적 대응이 필요. 특히 콘텐츠적으로는 라이프스타일 정보의 강화가 중요. 


1. 소셜미디어들의 뉴스 배제 경향


- 페이스북(메타) 같은 소셜미디어는 뉴스를 사실상 버림. 예전 대비 큰 폰의 유입 트래픽 감소를 경험. 소셜미디어에서 뉴스를 가장 많이 소비했던 기점이 2020년도였고, 이때를 기점으로 소셜미디어에 의존하며 트래픽을 받아왔던 좋은 시절을 꺾였다는 평가.


2. 검색 서비스와 생성AI의 통합

- 검색 생성AI 경험(SGE, Search Generative AI Experience)으로 기존의 키워드 매칭 중심의 검색 방식의 변화가 필수. 그 동안 키워드를 통해 SEO(Search Engine Optimization, 검색엔진 최적화)를 시도했던 방법에 변화가 필요.

- 몇몇 조사에 따르면 SGE의 적용 범위가 확장될 경우 웹사이트로 유입되는 트래픽이 최선의 경우 18%, 최악의 경우 -64%까지 줄어들 것이라고 예측.


3. 정보 탐색 경로로서 ChatGPT등 생성AI서비스

- ChatGPT 월 방문자수는 17억으로 네이버 월 12억보다 더 많음. 심지어 ChatGPT는 일부 유료 서비스인걸 감안하면 그 숫자가 적다고 볼 수 없음ChatGPT가 전통적으로 검색이 수행했던 역할을 일부 대체하고 있고 그래서 당연히 ChatGPT를 통한 정보 검색이 활성화될수록 언론사로 유입되는 트래픽은 낮아질 가능성이 높음.


한국 시장의 특수성과 네이버 뉴스 & 검색 트래픽

1. 뉴스소비 자체를 회피하는 사용자들

- 디지털뉴스 리포트2023(한국언론진흥재단)에 따르면 한국 수용자들의 뉴스 회피 성향을 글로벌 평균과 비교했을 때 아주 높은 편은 아님. 하지만 국내 정치 뉴스에 대한 회피 성향이 두드러질 정도로 높게 나타나고 있음정치 기사 비중이 유독 높은 국내 언론사의 특징상 이러한 국내 정치 기사 회피 성향이 트래픽 하락을 어느 정도 견인하고 있다고 볼 수 있는 반면, 경제 뉴스의 하락폭은 거의 없음.

 

2. 네이버 뉴스 소비량의 저하

- 네이버는 앱 개편을 테스트하는데 이는 뉴스의 노출 비중이 줄어들 것으로 예상. 숏폼 콘텐츠와 쇼핑을 강조하면서 상대적으로 뉴스의 비중과 주목도가 떨어지는 영향이 있고 이는 당연히 언론사로 유입되는 트래픽 감소가 우려.

 

3. 구글 등이 SGE에서 뉴스 링크 최소화

- 최근 구글과 언론사와의 관계를 감안할 때 언론사 가운데 Google Extended를 불허하는 설정을 해서 구글 생성 AI의 학습에 자사 데이터가 무단으로 사용되는 걸 막으려는 곳이 점점 늘어날 것임. 문제는 이 설정을 하게 되면 구글 SGE(Search Generative AI Experience)를 통해 언론사 사이트로 유입되는 트래픽이 줄어든다는 사실. 감춤 설정을 통해서 트래픽이 줄어드는 효과가 조금씩 나타날 수 있음.


언론사 대응 방안 제언 2가지

1. 네이버의 건강한 협력 관계 재구축

- 현재의 CUE:UI는 언론사에 불리한 구조. 뉴스 링크의 제시 방식은 뉴스의 연결성 자체를 회피하는 수준. 언론사로 뉴스 링크를 제안하는 것이 사용자, 언론사, 네이버를 위해서 유익하고 명확한 선택이 될 수 있음.

 

2. 라이프스타일 정보의 강화 

- 사용자들이 구글 SGE나 네이버 CUE:와 같은 검색 서비스 창에서 무엇을 질문할지 보면 대체로 라이프스타일과 관련한 질문이 다수의 사례로 등장. 언론사들이 AI 통합검색의 시대에도 꾸준하게 사용자들의 트래픽을 더 많이 모으기 위해서는 이러한 생활 관련 상식과 정보, 즉 수용자 삶 유관성이 높은 신뢰할 수 있는 방식으로 지속 제공할 필요가 있음.



▣ Summary

- The decrease in media traffic by AI search is inevitable default value. 💣 To overcome this, content and technical responses are necessary. In particular, it is important to strengthen lifestyle information in terms of content.


1. the tendency of social media to exclude news
- Social media such as Facebook effectively abandoned news. They experienced a drop in traffic from large phones compared to the past. The starting point for consuming the most news on social media was 2020, and it is said that it dampened the good times when people relied on social media to receive traffic.


2. Integration of Discovery Services and CreationAI

- With Search Generative AI Experience (SGE), a change in the existing keyword matching-oriented search method is essential. In the meantime, there is a need to change the method of attempting SEO (Search Engine Optimization) through keywords.
- Several surveys predict that if SGE's coverage is extended, traffic to the website will be reduced by -18% at best and -64% at worst.



3. Create ChatGPT, etc. as an information search routeAI service

- ChatGPT has 1.7 billion monthly visitors, more than Naver's 1.2 billion per month. Even considering that ChatGPT is a paid service, it cannot be considered that the number is small. ChatGPT is replacing some of the roles that search has traditionally played, so of course, the more active information search through ChatGPT, the lower the possibility of traffic entering the media.


▣ Characteristics of the Korean market and Naver News & Search Traffic

1. users shying away from news consumption itself

- According to the Digital News Report 2023 (Korea Press Promotion Foundation), Korean audiences' tendency to avoid news is not very high compared to the global average. However, the tendency to avoid domestic political news is remarkably high. Given the characteristics of domestic media outlets with a particularly high proportion of political articles, this tendency to avoid domestic political articles can be seen as driving traffic decline to some extent, while economic news has little decline.

2. Decline in Naver News Consumption

- Naver is testing the app reform, which is expected to reduce the proportion of news exposure. With the emphasis on short-form content and shopping, there is an impact that the proportion and attention of news is relatively low, which is naturally concerned about the decrease in traffic to media companies.

3. Google And Others Minimize News Links On SGE

- Given the recent relationship between Google and media companies, more and more media companies will try to prevent Google Extended from being used without permission to learn Google-generated AI. The problem is that this setting reduces traffic flowing into media sites through Google SGE (Search Generative AI Experience). The effect of reducing traffic can be seen little by little through the setting of supervision.

▣ 2 suggestions on how to respond to media companies

1. Rebuilding Naver's Healthy Cooperation

- The current CUE: UI is unfavorable to media companies. The way news links are presented is a level that avoids the connection of the news itself. Proposing a news link to a media company can be a beneficial and clear option for users, media companies, and Naver.

2. Strengthen lifestyle information

- When you look at what users will ask in search service windows such as Google SGE and Naver CUE:, lifestyle-related questions usually appear as a number of examples. In order for media companies to consistently collect more traffic from users even in the era of AI integrated search, they need to continue to provide such life-related common sense and information in a reliable way that is highly relevant to the lives of users.




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