구글 검색의 미래

◉ 검색의 미래 : 기로에 선 구글


세계에서 가장 수익성이 높은 독점 비즈니스가 흔들리고 있음. AI는 사람들이 정보를 찾는 방법과 장소를 바꾸고 있음. Z세대는 틱톡과 인스타그램에서 검색. 검색최적화(SEO) 세력을 차단하는 데 구글 스스로 힘겨워하고 있음. 결과적으로 검색 결과의 품질은 떨어지고 검색 광고는 증가하고 있음. 구글은 검색 결과에 생성 AI를 적극 활용하고 있음. 이른바 검색 생성 경험(Search Generative Experience: SGE)이 강조되고 있음. GSE를 통해 검색 서비스는 답변 서비스로 변화하고 있음. 


중요한 이유

구글은 수십억 명의 정보 소비, 지식 형성 그리고 세계관에 영향을 미침. 검색 알고리즘을 조금만 변경해도 큰 영향을 미칠 수 있기 때문. 인스타그램, 페이스북, 틱톡, X 등 다른 플랫폼은 정보 전달에서 의미 있는 역할. 구글은 이 모든 플랫폼보다 더 중요한 역할을 하며, 본질적으로 웹의 심판자 역할. 인터넷은 조금씩 구글의 의도대로 재편됨.


인공지능이 기회이자 위험인 이유

- 거의 모든 사람들이 구글에서 검색하고 (구글) 광고에 관심을 기울이면서 검색 서비스 비용을 지불하는 현 상황은 구글에게 더없이 좋음. 하지만 파괴적 혁신은 권력을 재분배함. 인공지능은 분명 파괴적 혁신 기술.

- 구글은 오랫동안 인공지능 개발의 선두주자로 여겨졌지만, OpenAI와 생성 AI를 둘러싼 경쟁에서 다소 밀려나고 있음. 구글은 제미나이(Gemini)를 통해 OpenAI를 추월하기 보다는 관련 경쟁 피해를 최소화하는 수준일 뿐. 그러나 이제 구글은 생성 AI를 검색에 깊이 통합하기 시작. 구글 검색의 생성 AI 실험이 검색에 실질적인 변화를 가져올 것이라고 긍정 평가.




틱톡이 구글에 미치는 영향

- 2024년 1월 Adobe의 조사에 따르면 미국인 5명 중 2명 이상이 틱톡을 검색 서비스로 이용하고 있음. Z세대 10명 중 1명은 검색 서비스로 구글보다 틱톡을 더 많이 사용. 

- 이커머스 사업자뿐 아니라 미국 기업의 절반 이상(54%)이 비즈니스 홍보를 위해 틱톡을 이용. 이커머스 사업자를 포함 미국 중소기업의 경우 4개 중 1 곳은 제품 판매 또는 홍보를 위해 틱톡 인플루언서를 활용. Z세대의 약 40%가 식사 장소 등을 찾을 때 구글 지도와 구글 검색보다 인스타그램과 틱톡의 검색을 선호한다고 밝히고 있음. 



“주의 집중 시간이 짧고 기술에 중독된 세대에게는 새로운 레스토랑 개업 정보를 찾거나 주변 액티비티를 찾기 위해 구글 검색을 이용할 동기가 거의 없습니다. 추천이 포함된 틱톡 동영상은 빠르고, 유익하며, 시각적으로 몰입감을 주기 때문에 새로운 것을 시도해 보도록 우리를 쉽게 설득할 수 있습니다.”


‘네이버 지식인'처럼 답변 서비스로 변화하는 구글 검색

이미 2021년부터 구글 검색의 절반 이상이 더 이상의 클릭으로 이어지지 않음. 이는 SEO 트래픽에 의존하는 웹사이트에게 실존적 위협. 언론 미디어도 마찬가지. 인공지능은 이러한 경향을 가속화할 것. 검색 생성 경험(SGE)을 통해 구글은 여러 검색어에 대한 결과 위에 인공지능이 생성한 답변을 표시하는 기능을 테스트하고 있음. 
- 여기서 구글의 이점은 분명. 검색이 더욱 유용해지고, 더 많은 이용자가 구글을 찾고, 그 결과 구글은 더 많은 수익을 얻을 가능성이 큼. 외부 링크는 구글의 과도기적 솔루션일 뿐이며 구글의 목표는 항상 답변들을 제공. 

구글의 검색 결과는 어떻게 변화하고 있나?

- 구글이 (정확한) 답변에 집중하는 동안 검색어에 가장 적합한 웹사이트를 제시하는 과거의 핵심 역량을 잃어가고 있음. 

“모든 검색 서비스가 대규모 제휴 마케팅의 링크 스팸의 희생양이 되고 있다는 사실도 관찰했습니다. 또한 콘텐츠와 링크 팜의 형태에 따른 정상 콘텐츠와 스팸 사이의 경계가 점점 모호해지고 있으며, 이러한 상황은 생성 AI의 등장으로 더욱 악화될 것이 분명합니다.”

Be Smart

- 2023년 마이크로소프트는 GPT-3.5 기반의 AI 챗봇과 검색 엔진이 결합된 Bing Chat을 선보임. 그러나 기술 역사에서 가장 빠른 선발 주자가 승리한 적은 거의 없었음. 야후, 마이스페이스, 블랙베리는 구글, 페이스북, 아이폰보다 먼저 출시되었지만, 더 좋은 서비스는 아니었음. 인공지능과 검색의 결합도 마찬가지일 것. 인공지능 경쟁은 단거리 경주가 아니라 마라톤이 될 것. 마이크로소프트 Bing의 검색시장 점유율은 2023년 12월 31일 기준 3.4%로 소폭 상승하는 데 그쳤고, 구글은 여전히 압도적인 우위를 점하고 있음.

◉ The Future of Search: Google at a Crossroads

- The world's most profitable monopoly business is shaking. AI is changing how and where people find information. Generation Z is struggling to block search optimization (SEO) power on TikTok and Instagram. As a result, the quality of search results is declining, and search advertisements are increasing. Google is actively using Generative AI for search results. The so-called Search Generative Experience (SGE) is being emphasized. Through GSE, search services are changing into answer services.
◉ an important reason

- Google affects the information consumption, knowledge building, and worldview of billions of people. Even a small change in search algorithms can have a big impact. Other platforms, such as Instagram, Facebook, TikTok, and X, play a significant role in information delivery. Google plays a more important role than all of these platforms, essentially serving as a judge of the web. The Internet is gradually reorganized as Google intended.



◉ Why AI Is An Opportunity And A Risk

- The current situation is as good for Google as almost everyone searches on Google and pays for search services while paying attention to (Google) advertising. But disruptive innovation redistributes power. Artificial intelligence is definitely a disruptive innovation technology.

- Google has long been considered a leader in the development of artificial intelligence, but it has been somewhat pushed out of the competition between OpenAI and Generative AI. Google is only minimizing the damage from related competition rather than overtaking OpenAI through Gemini. However, now Google is starting to integrate Generative AI deeply into its search. Google Search's Generative AI experiment is positive that it will make a real difference in search.
◉ How TikTok Affects Google
- More than 2 in 5 Americans use TikTok as a search service, according to a January 2024 survey by Adobe. One in 10 people in Generation Z use TikTok more than Google as a search service.

- More than half (54%) of U.S. companies, as well as e-commerce operators, use TikTok to promote their business. One in four U.S. small and medium-sized businesses, including e-commerce operators, use TikTok influencers to sell or promote their products. About 40% of Gen Z say they prefer searching Instagram and TikTok over Google Maps and Google searches when they visit places to eat.



"With short attention spans and technology-addicted generations, there is little incentive to use Google Search to find information about opening a new restaurant or the activities around them. TikTok videos with recommendations are quick, informative, and visually immersive, so they can easily convince us to try something new."


◉ Google Search Changing to Answer Service Like 'Naver Intellectuals'

- Already from 2021, more than half of Google searches will not lead to further clicks. This is an existential threat to websites that rely on SEO traffic. Same with media. AI will accelerate this trend. With Search Generation Experience (SGE), Google is testing the ability to display AI-generated answers on top of results for multiple search terms.
- Google's advantages here are obvious. Search will become more useful, and more users will find Google, and Google is more likely to earn more as a result. External links are just Google's transitional solutions, and Google's goals always provide answers.

◉ How are Google's search results changing?
- While Google is focusing on (correct) answers, it is losing its core capabilities of presenting the best websites for search terms.

"We have also observed that all search services are falling victim to link spam in large, affiliated marketing. In addition, the line between normal content and spam is becoming increasingly blurred depending on the type of content and link farm, and this situation is sure to be exacerbated by the advent of generative AI."
◉ Be Smart - In 2023, Microsoft will introduce the Bing Chat, which combines a GPT-3.5-based AI chatbot with a search engine. However, few of the fastest starters in technology history have won. Yahoo, MySpace, and BlackBerry came before Google, Facebook, and the iPhone, but they weren't a better service. The same will be true of the combination of AI and search. The AI competition will be a marathon, not a sprint. Microsoft's search market share of Bing rose only slightly to 3.4% as of Dec. 31, 2023, and Google still has an overwhelming lead.



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